RSS

Hoe overwin je als bedrijf de cycli in de IT

10 jun

N.a.v. deze artikelen: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3384219/1458016/ordina-werft-300-nieuwe-medewerkers.html

http://www.automatiseringgids.nl/peopleware/arbeidsmarkt/2010/23/logica-zoekt-honderden-iters.aspx

Gaat het slecht met de economie, dan zijn er minder opdrachten en gaan er mensen uit. Lijkt het goed te gaan met de economie dan denkt men dat er weer meer opdrachten komen en begint men alvast nieuwe mensen te werven.

Dat je dit soort berichten (nog) niet hoort van Cap, ATOS, Accenture, etc. Komt alleen maar door het feit dat het Ordina aandeel genoteerd staat op Amsterdam en het Logica aandeel ook, de overige bedrijven hebben hun notering in Parijs, New York of elders. Verplichtingen om beursgevoelige informatie te delen dus.

Voor bedrijven in de IT  branche zou men eens kunnen denken aan een ander businessmodel waarin je meer met flexibele arbeidskrachten (bijv. ZZP’ers) gaat werken die de golfbewegeingen in de markt opvangen.

Wanneer ze een goed accountapparaat opzetten en de kennis in de organisatie op een efficiente en effectieve wijze kunnen overdragen aan de flexibele krachten. Dan zijn ze in staat om opdrachten binnen te halen en deze op een kwalitatief goede manier af te ronden volgens standaardmethoden met behulp van flexibele krachten.
Het grote voordeel hiervan is dat de klant dan “de juiste man/vrouw” op de juiste plaats en op het juiste tijdstip krijgt omdat het aanbod groter is. Er wordt namelijk toch altijd eerst uit de eigen vijver, van in dienst zijnde medewerkers, gevist alvorens men gaat kijken buiten het eigen personele gebied.

Voor dit soort bedrijven geldt dan ook dat het opzetten van speciale expertise centra (voor een specifieke branche en een specifiek domein op een specifiek vakgebied) gaat zorgen voor meer toegevoegde waarde aan de klant. Uiteindelijk gaat het er om dat je de klantproblematiek begrijpt, hiervoor waarde weet te creeeren met standaardoplossingen en de waarde ook daadwerkelijk gaat leveren aan de klant.

Het komt er dus op neer dat je een “inner circle” aan medewerkers hebt die er voor zorgen dat kennis opgebouwd, gedeeld en geborgd wordt en die opdrachten kunnen binnenhalen. Daarnaast heb je een outer circle nodig waarin mensen zitten die op basis van eigen kennis en de kennis(standaarden) van de “inner circle” de opdracht kunnen uitvoeren. Bij de klant krijg je dus een samenwerking van inner circle medewerkers, outer circle medewerkers en de medewerkers van de klant.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 10 juni 2010 in Opinie

 

Tags:

Plaats een reactie